News

2015-02-12

Om en aktivitet på Kooikercamp 2015.

Onsdagen 24/6 får vi hyra 3 planer på Malungs kennelklubb.www.makk.nu
ca tider:
10-12 (agilityplanen): nybörjar agility, för dig som vill prova på vad agility är. Obs hunden måste vara minst 12månader. Lotta Dahle och Katarina Berg är instruktörer 
10-12 ( plan2): Intro/prova på Rallylydnad .Eva Wejdmark visar grunderna i Rallylydnad för dig som aldrig testat/nybörjare. 
10-12( plan 3): fri träning, någon som vill visa eller instruera något?

12.30-14 (agilityplanen): Lotta och Katarina bygger och visar några enkla agility- kombinationer att träna på. (lite förkunskaper krävs)
12.30-14 övriga planer fri träning. Någon kanske har något roligt att visa/lära ut?

ca 14.30 (agilityplanen): blåbärstävling i agility. För de som aldrig tävlat i agility. En mycket lätt bana. Därefter agility hoppklass (utan balanshinder) följt av agilityklass (inkl balanshinder) motsvarande klass 1-2

Kanske vill någon ordna Rally lydnadstävling på någon av de övriga planerna?

Vi har tillgång till 3 planer. Malungs kennelklubb kommer att ha sin servering öppen för oss så att vi kan köpa lunch och fika under dagen. Kostnad för att deltaga denna dag (ca) 40kr som betalas månd 22/6 (första dagen)till Lotta. När du gör din anmälan till Kooikercampen skulle det vara bra om du även anmäler att du vill vara med på Malungs kennelklubb. Detta så att vi kan meddela klubben ungefär hur många vi blir så att de kan förbereda mat och fika till oss. Mat och fika betalar du själv på plats.

// Lotta Dahle

___________________________________________________________________________________

2014-01-13

Hej alla kära kooikervänner! Tiden drar iväg och det börjar redan bli dags för det tredje kooikercamp-lägret att dra igång! Jag har legat lite efter med att få upp bilderna från 2013 på sidan, som vanligt, men de kommer inom den närmsta veckan, jag lovar! Jag har uppdaterat allt annat på hemsidan så att den ser snygg och fräsch ut för nya såväl som gamla besökare. Jag har även lagt till en gästbok på sidan eftersom jag ville försöka få lite mer ”liv” i den och ett ställe där man faktiskt kan ta direkt kontakt med folk på hemsidan. Så i den kan ni nu lämna hälsningar, skriva frågor eller lämna synpunkter på hemsidan!

Min tanke med denna hemsidan är, inte bara att försöka samla ihop kooikerentusiaster inför varje sommarträff, utan också att tillhandahålla en bildbank för rasintressenter som vill se bilder på kooikerhondjen. För på vilken annan sida samlas det så många fina och varierande bilder på vår ras som här?

Jag hoppas att så många som möjligt väljer att dyka upp på lägret i år och att det blir lika trevligt som föregående år, det är alltid lika kul att träffa andra rasentusiaster, både nya som gamla! Så boka boende, om ni inte redan gjort det, så ses vi till sommaren! Kom ihåg att detta är en träff där besökarna gör det till det den blir, då vi inte har någon ansvarig arrangör!

Den nya inbjudan för 2014 hittar du HÄR och information om lägret 2014 hittar du HÄR.

// Ingrid Melin

___________________________________________________________________________________

2013-07-11

Jag vill tacka alla underbara människor och hundar som kom till Kooikercamp Sälen 2013 och gjorde lägret till ännu en supertrevlig upplevelse! Efter en vecka fullspäckad med aktiviteter, föreläsningar och vackra promenader – har jag en del att sammanställa här på hemsidan! Så håll utkik här, det kommer mer inom kort!

Det blev ett snabbt konstaterande i år att lägret även skulle bli av nästa år. Så boka redan nu in den 23-27 juni 2014 för ytterligare en vecka i Sälen tillsammans med likasinnande kooikerentusiaster!

// Ingrid Melin

___________________________________________________________________________________

2013-06-18

Nu är det bara 5 dagar kvar gott folk, innan kooikercamp 2013 drar igång! Jag har nu börjat få anmälningarna under kontroll, men ni som ännu inte anmält er, det underlättar för mig om ni gör det nu! Se mer här: https://kooikercamp.wordpress.com/nyheter/inbjudan-2013/
Idag har schemat blivit klart så ta er gärna en titt under Schema och aktiviteter och läs vad som står där! Det kan dock komma att ändras när vi väl är igång med aktiviteterna. Samlingsplatsen kommer att vara på samma plats som förra året. På parkeringen utanför hotellet, vid den lilla röda nyckelstugan.

Glöm inte att ta med bra vandringsskor, gärna ett extra par och/eller gummistövlar! Det kan vara rätt blött på vissa ställen. Ett regnställ kan också vara bra att ha och ordentligt med belöningsgodis till vovven och favoritleksakerna såklart! Har ni klicker kan den säkert komma väl till pass den med.

Det ska bli så spännande att träffa allihopa, både gamla som nya människo – och hundansikten!

// Ingrid Melin

___________________________________________________________________________________

2013-05-04

Hejsan allihopa! Bara 1,5 månad kvar tills vi ses!

Jag har gjort en ”inbjudan” till kooikercamp 2013 nu också, där det mest står om hur man anmäler sig (ni finner den längre ner i denna uppdatering bl.a.). Detta är för att vi ska kunna ha lite bättre koll på hur många som kommer, var ni bor, hur vi kontaktar er, o.s.v.

Jag har uppdaterat lite under Aktiviteter & schema på kooikercamp 2013. Det kommer att fyllas på mer vartefter. Vi behöver nämligen lite frivilliga som kan hålla i de olika passen. Jag vet att det säkert finns folk som hade kunnat tänka sig att hjälpa till med det, kanske till och med göra om det från förra året? I så fall är det väldigt bra om ni anmäler det till camp2013@kooiker.se. Om ni skulle vilja hålla i någon aktivitet eller föreläsning som inte står uppskriven som förslag så går det säkert att ordna så att den får vara med också, så länge det finns någon som håller i den! Kom gärna med förslag och önskemål på annat som kan vara roligt att hitta på på kooikercamp 2013!

Det var allt för denna gången! Vi hörs snart igen!

// Ingrid Melin

kooikercamp2013 kopiera

___________________________________________________________________________________

2013-03-20

Hej mina kära kooikerentusiaster. Nu är det bara 3 månader kvar till kooikercamp 2013, enligt nedräknaren här intill. Jag hoppas att ni alla är förberedda med stuga, transport och ledighet men framförallt med ett lika gott humör som förra året!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och gjort klart Sälen 2012 sidan och där finns nu massor med text och bilder att kolla igenom! Jag fick själv en nostalgisk känsla av att rota bland alla bilder och längtar som bara den till sommaren! Hoppas att få så många gamla och nya ansikten, både människor och kooikrar :)

Diskussionerna pågår fortfarande mestadels på facebook om än inte lika mycket som förra året, då allt var nytt. Nu känns det som om vi är lite mer rutinerade. Nya förslag på upplägg inför kooikercamp 2013 har vi också diskuterat och kommer snart upp på Aktiviteter och schema. Förslag tas tacksamt emot och om ni kan hjälpa till med någon aktivitet så hör väldigt gärna av er! Annars kör vi på som förra året, det ska finnas tid för andrum och egna aktiviteter också.

Ha det bra tills nästa gång!

//Ingrid Melin

___________________________________________________________________________________

2012-07-14

Hej allihopa!

Kooikercamp 2012 är nu över och vi tackar alla människor och hundar som deltog och gjorde detta premiär-kooikercamp till en rolig och minnesvärd händelse! Att kooikercamp 2013 blir av är redan bestämt, läs mer om det på Sälen 2013 – Info, datum är delvis bestämt.

Nu när jag fått (förhoppningsvis) lite tid över tänkte jag sätta igång och få in lite text och bilder från årets läger! Då behöver jag era berättelser, tankar eller åsikter tillsammans med bilder som ni tagit! Detta kommer sedan läggas ut här på hemsidan så att folk kan kolla och läsa om vad detta är för något läger egentligen och vad man kan hitta på där!

Bilder och texter skickas lättast via dropbox som är en sida där man kan dela bilder som annars tar stor plats eller är otympligt många. Klicka in på länken https://www.dropbox.com/ och ladda ner dropbox. När ni skapat konto/laddat ner så ser du dina mappar som du har där i en panel, tror de heter ”Photos”, ”Public” m.m. Skapa en ny mapp och högerklicka sedan på den, välj ”Shared folder options” eller ”Invite to folder”. Där kan ni välja vem ni vill dela mappen med. Skriv in min mejl: melin.ingrid@hotmail.com och lägg sedan dit alla bilder och/eller texter ni vill att jag ska ha :)

// Ingrid Melin

___________________________________________________________________________________

2012-06-14: Skrivet på facebook

Alla ni som vill testa köra freestyle i Sälen, glöm inte belöningsgodis/leksak! För er som har klickervana hundar (eller vill lära er klickerträna) – glöm inte klickern! Och för er som vill jobba lite med program, ta gärna med förslag på musik som kan passa er hund! :) Ååh, ska bli så roligt det här!!!! :D Ses på söndag!! :)

// Nathalie Stärner
________________

Införsel av hund från Sverige till Norge kräver avmaskning mot rävens dvärgbandmask (Echinococcus multilocularis).
Här finns regelverket och blankett för egenintyg

http://mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/sverige/reise_med_hund_fra_sverige_til_norge_97024

// Pia Cederberg
________________

En uppmaning till alla som vill ha sina hundar och dyl. fotograferade! Ta med USB-minne om ni har! Det blir lättare att lägga över bilderna direkt när vi är där än att jag t.ex. ska hålla på och mejla alla bilder senare (om det blir många bilder) vilket kommer ta jättelång tid. Jag har ju min laptop med mig så det går lätt och snabbt. Är det bara ett par 3 bilder eller så så är det ingen fara att mejla dem. Och en massa blandade bilder kommer ju att läggas upp på här på hemsidan efter lägret men nog inte alla!

// Ingrid Melin

___________________________________________________________________________________

2012 -06- 06 : Skrivet på facebook

Nu är det inte lång tid kvar innan vi träffas på Kooiker-Camp 2012 i Sälen!!! Det ska bli så roligt och spännande. Det är många som har anmält sig och det kan bara bli så bra som vi gör det tillsammans!!!Förslag på olika aktiviteter har legat ute på Facebook och det är många som har svarat, vilket ger oss en bra vägledning om vart intresset finns. De så kallade teoretiska passen fick oväntat många röster vilket kan bli ganska krävande. Vi har försökt få tillgång till någon lokal eller värmestuga så att vi åtminstone kan få tak över huvudet. Genom att göra dem som så kallade work shops så tror vi att vår delade kunskap kan spridas till så många som möjligt.Tänk om vi kunde veta vilket väder det skall bli, det hade gjort planeringen så mycket enklare och även packningen. I Sälen kan vädr…et skifta fort och variera mycket. Temperaturen kan vara från 0 – 30 grader. Om solen visar sig så lyser den nästan hela dygnet. Är det mulet kan vi befinna oss i molnen. Men vi gör ett försök att planera lite grovt.Söndagen
Under söndagen ska alla anmäla att man har kommit. Det är viktigt!!! Kom förbi Dalripan 5A och så får ni mer info och kan samtidigt lämna kontaktuppgifter.
Kl. 12.00 Träffas de som vill gå en första fjällvandring vid parkeringen på Högfjället utanför ICA-toppen.
Kl 17.00 Inviger vi Kooiker-Camp 2012. Vi orienterar oss på plats genom en första promenad, lär känna varandra, tar upp säkerhetsfrågor då fjällen kan bjuda på överraskningar. Grillar och äter medhavd matsäck.
Redan på kvällen börjar vi med den första work shopen ”Vad är en kooiker? ”Mer info om de övriga dagarna kommer snart.Förslag att packa. Ta med er både varma kläder och badkläder, huvudbonader och myggmedel. Det finns möjlighet att handla både mat och utrustning. Utrustning till hundarna bland annat långlina 10-15 m är bra att ha med sig. Mer info kommer ;)
// Yvonne Mattsson
___________________________________________________________________________________
2012 – 05 – 04: Skrivet på facebook

Nu är det snart dags att börja packa eller det kanske blir lättare om vi planerar vad vi ska göra först ;)

Söndagen kommer vi tillsammans förbereda veckans aktiviteter på plats. När alla förväntas ha installerat sig i stugorna så inviger vi Kooiker-Camp 2012!

Under måndag, tisdag och onsdag så kommer vi ha olika aktiviter och det är viktigt att ni nu deltar i planeringen och meddelar vad ni vill göra!!!

Hundarna kan inte ha aktiviteter hela dagarna utan behöver tid för återhämtning. Två till tre pass kan vara lämpligt för dem. Vi som hundägare kan kanske återhämta oss och samtidigt få lite utbyte av varandras kunskaper och erfarenheter. Det är cirka 50 deltagare och alla kan inte göra allt samtidigt.

Torsdagen så avslutar vi och har förhoppningsvis känt oss nöjda och glada över några härliga dagar tillsammans.

Nedan kommer en lista med olika möjligheter:

Hundaktiviteter; nybörjare o fortsättning

  • Agility
  • Spårträning
  • Rallylydnad
  • Vardagslydnad
  • Tävlingslydna
  • Freestyle
  • Sökträning
  • ?

Erfarenhetsutbyte

  • Första hjälpen vid olycka
  • Egenskaper och beteenden hos kooiker
  • Avelsfrågor
  • Kloklippning
  • Rasutveckling och forskning
  • ?

Vidare så kan jag tänka mig att vill någon erbjuda enskilda möjligheten att bli fotograferade eller sälja hundrelaterade produkter, så ser jag inga hinder i det.

Det finns många möjligheter att vi kan få lite uppmärksamhet i Sälen för att vi kommer. Är det någon som har lust att kontakta tidningar och lokala företag, vi kanske kan få sponsring? Ska vi fixa en gemensam t-shirt eller liknande? Se det lite som en marknadsplats.

Anmälan till Kooiker-Camp sker fortfarnade under eventet (på facebook) men ALLA ska även skicka information till camp2012@kooiker.se . Ange i det mailet namn på deltagare, ålder om så kan vara intressant, mobilnummer, antal hundar och gärna namn på dem och sist gärna var ni bor i Sälen. Det är så mycket lättare om vi har alla uppgifter skriftligt och förberett. Samåkning etc sköter ni själva på fb eller i forumet, eller hur;)

Mataffärer och allt sådant finns i Sälen. Jag kan också rekommendera Stadium Outlet om det är så att utrustning saknas.

Hoppas att ni ser fram emot detta precis lika mycket som jag ;)

// Yvonne Mattsson

___________________________________________________________________________________
2012 – 04 – 27: Skrivet på facebook
Här kommer inbjudan till agilityn!! (2012 – 06 – 07: Tiden är nu ute för anmälan)
Välkommen till Malung-Sälens Brukshundklubb och inofficiell agilitytävling (kvällstävling).
Onsdagen den 20 juni inbjuder vi till en öppen agilityklass och två öppna hoppklasser alla i samtliga storlekarTa chansen till en extra träningstävling under sommaren.
Domare: Small: Madde Stolt Elmertoft
Medium: Lena Dyrsmeds
Large: Sabina Cadier
Tävlingsledare: Linda Enström
Kostnad: 40 kr/klass eller 100 kr för alla tre. Avgiften betalas in på Malung-Sälens BK’s bankgiro 5405-9969 och märk inbetalningen med Agilitytävling+förare/hund.
Anmälan görs på flashtins@hotmail.com
Sista anmälnings/betalningsdag är 6 juni.I anmälan ska stå:
Förarens namn
Telefonnummer
Hundens fullständiga namn/tilltalsnamn
Klubb
Storleksklass
Vilka lopp ni ska delta iEnklare servering finns. PM kommer att skickas ut 1 vecka före tävlingsdatum där det står starttider.
För info kontakta Linda Enström på 073/1825488 eller flashtins@hotmail.com
För vägbeskrivning gå in på följande länk:
http://kartor.eniro.se/m/9Wdpw
Väl mött till en trevlig kväll!!!
Medarrangörer: Västerdala Hundungdom
// Lena Dyrsmeds
Annonser

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.